10.000 de euro la cumpărarea unei maşini electrice
Văzute în urmă cu ceva ani drept o alternativă nu foarte viabilă pentru autoturismele obişnuite, maşinile electrice au început să aibă o căutare mai mare în piaţa auto europeană.
România începe încet, încet, să se „echipeze” în ceea ce priveşte staţiile de reîncărcare a bateriilor electrice, doar în Constanţa fiind nu mai puţin de 4 astfel de puncte. Românii sunt îndemnaţi să opteze pentru o astfel de maşină prin Programul Rabla Plus, în cadrul căruia îşi vor putea cumpăra 1.000 de maşini electrice, cu ajutorul unor tichete în valoare de 10.000 de euro.
Guvernul a alocat 316,6 milioane de lei pentru acest program, beneficiind de prime dublate faţă de anul trecut. „La Rabla Plus vrem să achiziţionăm şi punem la dispoziţie fonduri pentru 1.000 de maşini electrice, prima pentru acest an fiind dublată la 10.000 de euro pentru fiecare beneficiar”, a declarat Daniel Constantin, ministrul Mediului.
Până acum, principalele inconveniente ale românilor când vine vorba de achiziţionarea unei maşini electrice au fost legate de preţul mare al autoturismelor, autonomia redusă a bateriilor şi lipsa locurilor de alimentare (reîncărcare).
Între timp, problema locurilor de încărcare a bateriilor a fost parţial rezolvată, în sensul în care au fost amplasate mai multe astfel de staţii în zone precum Kaufland, City Park Mall, Cora sau Renault. De asemenea, autonomia unui astfel de autoturism a crescut în ultimii ani, ajungând până la 260 de kilometri. Vestea mai puţin bună pentru potenţialii clienţi este că vor fi nevoiţi să plătească lunar pentru chiria bateriei, care ajunge să coste aproape cât un autoturism, dacă este cumpărată.
Dacă vă gândiţi la achiziţionarea unui astfel de autoturism trebuie să ştiţi că preţurile pleacă de la 16.700 euro cu TVA, în cazul unui Renault Kangoo, cu autonomie 260 km şi 20.082 euro cu TVA pentru Renault Zoe, cu autonomie a bateriei de 200 km. Preţul urcă simţitor dacă ne îndreptăm spre producătorul bavarez, care pune la dispoziţia clienţilor BMW i3, la preţuri ce pleacă de la 40.000 de euro.
În ceea ce priveşte staţiile de încărcare pentru maşinile electrice, în România există în jur de 50 de astfel de staţii, jumătate fiind situate în Bucureşti. Programul Rabla Plus face parte dintr-un plan de acţiune menit să reînnoiască parcul auto naţional, care devine tot mai îmbătrânit, mai ales în condiţiile în care taxa timbrului de mediu a fost scoasă. Un alt obiectiv al programului este dimi-nuarea numărului de vehicule poluante, care reprezintă un real pericol pentru mediul înconjurător, dar şi pentru siguranţa rutieră.