Iată motocicletele pe care giurgiuvenii le „călcau pe coadă”… în 1936
Pentru prima oară, scoatem la lumină câteva informaţii inedite despre motocicletele şi proprietarii lor, în perioada interbelică, din Giurgiu şi, evident, din judeţul Vlaşca. Ei bine, pe „şoselele” judeţului Vlaşca, în anul 1936, nici mai mult, nici mai puţin de 14 giurgiuveni turau motoare de motociclete.
Un lux periculos şi foarte costisitor
Dacă automobilele obişnuite erau un lux în perioada interbelică, vorbim despre perioada anilor ’30, motocicletele puteau fi catalogate chiar o raritate, în Giurgiu. Martorii vremii spun că motocicletele din acea perioadă făceau zgomot atunci când apăreau în peisaj. De asemenea, percepţia locuitorilor care rămâneau cu gura căscată atunci când vedeau o motocicletă (unii de abia auziseră de ele) era aceea că motociclistul era un adevărat acrobat.
Giurgiuvenii priveau cu neîncredere apariţia motocicletelor, condusul acestora fiind, în opinia celor din acele vremuri, un sport nou şi periculos, în care accidentele erau deosebit de dese şi de grave. Motocicletele cu ataş erau foarte rare la Giurgiu.
Cine şi a le cui erau „doamnele” drumurilor giurgiuvene
La nivelul întregii ţări, „în 1939, existau aproape 26.000 de autoturisme –încă articole de lux, 2.300 de autobuze, autocare şi 2.500 de motociclete”, arată Claudiu Alexandru Vitanos, în lucrarea sa „Imaginea României prin turism, târguri şi expoziţii universale, în perioada interbelică”.
Documentele existente la Biroul Arhivelor Naţionale Giurgiu atestă că, în judeţul Vlaşca, la finele anului 1936 se aflau în circulaţie un număr de 14 motociclete.
În oraşul Giurgiu parcul motocicletelor era extrem de sărăcăcios. Doar şase giurgiuveni îşi permiteau luxul de a avea motocicletă în 1936. Aceştia se numeau: Costică Petrache – motocicletă Orion, Leopold Wittman – motocicletă Victoria, Constantin Băcanu, zis Vady – motocicletă Griffon, Tănase Agudin – motocicletă Devad (BMW), Iosif Branşteter – motocicletă Rudge Witwar şi Pantilimon Peţanca – motocicletă Devad.
În judeţ, numărul posesorilor de motociclete era mai mare. Proprietarii acestora erau: sublocotenentul Constantin Wartiade (comuna Călugăreni) – motocicletă Ariell, Tudor Joiţoiu (comuna Babele) – motocicletă Derby, Scarlat R. Ionescu (comuna Bâscoveni) – motocicletă Delta, Troffer Alfred (comuna Pâslari) – motocicletă Monett – Goyon, Mircea Noica (comuna Schitu – Poenaru) – motocicletă Ariell, Dr. Petrescu Niculae (comuna Putineiu) – motocicletă Triumph şi Urban Andrei (comuna Daia) – motocicletă Ariell.
Vasile Arcanu,
cu sprijinul Biroului Arhivelor Naţionale Giurgiu
Motocicleta Ariell era „regina”!
Motocicleta Monett Goyon
Motocicleta Griffon
Motocicleta Triumph
Motocicleta Rudge Witwar
Motocicleta Devad