Rânduieli liturgice speciale în ajunul şi în ziua praznicului Botezului Domnului
Sâmbăta, 6 ianuarie, Biserica Ortodoxă prăznuieşte Botezul Domnului sau Boboteaza. Cu acest prilej, rânduielile liturgice care se săvârşesc atât în ajun, cât şi în ziua praznicului, sunt speciale.
Anul acesta,potrivit site-ului Episcopiei Giurgiului, http://episcopiagiurgiului.ro/Stiri/showarticle.php?articleID=5523, în ajunul Bobotezei (vineri – 5 ianuarie 2018) a fost săvârşită Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, iar sâmbătă, 6 ianuarie, la Praznicului Epifaniei, în toate bisericile va fi oficiată Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur.
Potrivit rânduielilor tipiconale ale Bisericii Ortodoxe, dacă Ajunul Botezului Domnului va cădea sâmbăta sau duminica, în ziua de ajun va fi săvârşită Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în ziua praznicului va fi oficiată Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, fără să mai fie unită cu Vecernia.
De asemenea, atunci când Ajunul Bobotezei cade în timpul zilelor săptâmânii, în ajun se oficiază Liturghia Sfântului Vasile cel Mare unită cu Vecernia praznicului (6 ianuarie) şi cea a Sfântului Ioan Gură de Aur în ziua praznicului Botezului Domnului.
SFINŢIREA APEI CELEI MARI
Slujba Sfinţirii apei celei mari se săvârşeşte de două ori pe an: în ajunul şi în ziua praznicului Bobotezei. Sfinţirea cea mare a apei se oficiază în ziua praznicului, de regulă în afara bisericii, la un izvor sau la o apă curgătoare, iar la finalul slujbei, când se cântă troparul şi condacul Botezului Domnului, credincioşii sunt stropiţi cu apa sfinţită.
CÂND SE BEA AGHEASMA MARE?
Creştinii ortodocşi trebuie să ia din Agheasma de la Bobotează şi să o păstreze într-un vas curat şi la loc de cinste şi pot bea din ea timp de 8 (opt) zile în şir, începând din Ajunul Bobotezei, până la odovania (încheierea) praznicului, şi anume până la 13 ianuarie.
După această zi, Aghiasma Mare se poate lua numai după Spovedanie, iar cei opriţi de la împărtăşire se pot mângâia luând aghiasmă şi apoi anafora.
Totodată, atunci când ne împărtăşim, Aghiasma Mare se ia după împărtăşire, iar când luăm numai anaforă, Aghiasma se ia înainte de aceasta.
BIROUL DE COMUNICAȚII MASS-MEDIA AL EPISCOPIEI GIURGIULUI